2025-06-01T17:40:38+03:00

היום אנחנו צוללים לנושא מרתק שמעורר לא מעט דיונים בעולם הדו-גלגלי: אופנועים בעלי גיר אוטומטי. האם מדובר בטרנד חולף או בעתיד של ממש? מה הטכנולוגיה מציעה לנו בשנת 2025, ואיך בכלל הגענו עד הלום?


אופנועים אוטומטיים ב-2025: הטכנולוגיה, ההיסטוריה, ומי מציעה מה בשוק

שנת 2025 ממשיכה לבסס את מעמדם של הגירים האוטומטיים והמערכות המסייעות לתפעול הגיר בעולם האופנועים, ולא רק בקטנועים כפי שהיה נהוג לחשוב בעבר. יצרניות רבות מבינות שיש קהל רוכבים הולך וגדל שמחפש את הנוחות והפשטות, מבלי לוותר על חווית הרכיבה והביצועים.


הטכנולוגיות המובילות כיום ומי עומד מאחוריהן:


כשאנחנו מדברים על גירים אוטומטיים וטכנולוגיות מצמד מתקדמות באופנועים "גדולים" ב-2025, יש כמה שחקניות מרכזיות וטכנולוגיות בולטות שכדאי להכיר:

  • הונדה (Honda) ושליטת ה-DCT (Dual-Clutch Transmission):

    • איך זה עובד? תיבת DCT משתמשת בשני מצמדים נפרדים להעברות הילוכים חלקות ומהירות.
    • איפה נמצא את זה? בדגמים כמו אפריקה טווין (Africa Twin)NC750XNT1100גולדווינג (Goldwing)Forza 750 ו-X-ADV. נתוני המכירות מראים העדפה ברורה ל-DCT בדגמים רבים.
  • הונדה (Honda) והחידוש המרענן – e-Clutch: זוהי אחת ההתפתחויות המעניינות ביותר מהונדה בשנים האחרונות, והיא מציעה גישה שונה מה-DCT המוכר. ה-e-Clutch הוצג לראשונה בדגמי 2024 כמו ה-CB650R וה-CBR650R, והוא ממשיך להתרחב לדגמים נוספים בשנת 2025, כולל דיבורים על שילובו בדגמים קטנים יותר כמו משפחת הרבל (לפחות בשווקים מסוימים).

    • איך זה עובד? ה-e-Clutch היא מערכת אלקטרונית המנהלת את פעולת המצמד באופן אוטומטי. זה לא גיר אוטומטי מלא כמו ה-DCT, אלא מערכת שמאפשרת לרוכב להעביר הילוכים באמצעות רגלית ההילוכים המסורתית מבלי להשתמש בידית הקלאץ'. המערכת דואגת להפעלה חלקה של הקלאץ' בעת זינוק, עצירה והחלפת הילוכים (גם למעלה וגם למטה). הרוכב עדיין שולט בבחירת ההילוך, אך המערכת מבטלת את הצורך בתפעול ידני של הקלאץ'. חשוב לציין: ידית הקלאץ' עדיין קיימת וניתן להשתמש בה באופן רגיל בכל רגע נתון אם הרוכב חפץ בכך. המערכת קלה יחסית (מוסיפה כ-2 ק"ג למשקל האופנוע) ונועדה להיות פשוטה ואינטואיטיבית.
    • היתרונות:
      • נוחות משופרת: מפחיתה משמעותית את העייפות ברכיבה עירונית ובתנועה צפופה.
      • מניעת כיבוי מנוע: המערכת מונעת מהמנוע להיכבות בעצירות פתאומיות או בזינוקים לא חלקים.
      • העברות הילוכים חלקות: המערכת מתוכננת לבצע העברות הילוכים חלקות יותר מרוכב ממוצע, בדומה לקוויקשיפטר משודרג.
      • שמירה על חווית רכיבה "ידנית": הרוכב עדיין אחראי על בחירת ההילוך והעברתו, מה ששומר על חלק מהמעורבות והשליטה של גיר ידני.
      • נגישות: מקלה על רוכבים חדשים או כאלה שפחות מנוסים עם תפעול קלאץ'.
    • איפה נמצא את זה? כאמור, בדגמי ה-CB650R וה-CBR650R של שנת 2025, ויש סימנים להתרחבות לדגמים נוספים, אולי אפילו במשפחת הרבל וה-CRF300L/Rally. זהו פתרון ביניים מצוין בין גיר ידני מלא לגיר אוטומטי מלא.
  • ימאהה (Yamaha) והכניסה המבטיחה עם Y-AMT:

    • איך זה עובד? מערכת אוטומטית מבוססת מצמד יחיד, המציעה מצב אוטומטי מלא וידני.
    • איפה נמצא את זה? בדגמים ספורטיביים ותיוריים כמו גרסאות של ה-MT-09 וה-Tracer 9.
  • ב.מ.וו (BMW Motorrad) וגישת ה-ASA (Automated Shift Assistant):

    • איך זה עובד? אוטומציה של פעולת המצמד והעברת ההילוכים, עם מצב ידני (ללא קלאץ') ואוטומטי מלא.
    • איפה נמצא את זה? בדגמי הבוקסר כמו ה-R 1300 GS ודגמי תיור נוספים.
  • אפריליה (Aprilia) – גם היא בתמונה: היסטורית עם ה-Mana 850 (CVT). פוטנציאל להתפתחויות נוספות.

  • MV אגוסטה (MV Agusta) ומערכת ה-SCS (Smart Clutch System):

    • איך זה עובד? מצמד חכם המאפשר זינוק ועצירה ללא שימוש בידית הקלאץ', אך עם העברת הילוכים ידנית.
    • איפה נמצא את זה? בדגמים נבחרים כמו ה-Turismo Veloce Lusso SCS.
  • קטנועים גדולים (Maxi-Scooters) וה-CVT המשופר: יצרניות כמו ימאההסוזוקיקימקו, וב.מ.וו ממשיכות לשכלל את מערכות ה-CVT שלהן.

מגמות נוספות ב-2025: 

  • שילוב עם מערכות עזר אלקטרוניות: הגירים האוטומטיים המודרניים משולבים עמוק עם מערכות האלקטרוניקה של האופנוע, כולל יחידות מדידה אינרציאליות (IMU), מערכות בקרת אחיזה, ABS להטייה ובחירת מצבי רכיבה. כל אלו יחד יוצרים חבילה הרמונית שמתאימה את התנהגות האופנוע והגיר לתנאי הדרך ולסגנון הרוכב.
  • התמקדות במשקל ובגודל: היצרניות עובדות קשה כדי להפוך את מערכות הגיר האוטומטי לקלות וקומפקטיות יותר, כדי למזער את תוספת המשקל ואת ההשפעה על מרכוז המסה של האופנוע.

  • קצת היסטוריה – איך הכל התחיל?

    השאיפה לגיר אוטומטי באופנועים אינה חדשה כלל וכלל.

    בשנות ה-70 וה-80 – ניסיונות ראשונים: הונדה CB750A "Hondamatic" (1976), Moto Guzzi V1000 Convert, Husqvarna Automatic. רובם לא זכו להצלחה גדולה. בשנות ה-2000 – תחיית הקטנועים הגדולים: סוזוקי בורגמן, ימאהה טימקס – הוכיחו שיש ביקוש לאוטומטי עם ביצועים. עידן ה-DCT והלאה: הצגת ה-VFR1200F DCT של הונדה ב-2009 שינתה את כללי המשחק.


    למי זה מתאים? התשובה היא – ליותר ויותר רוכבים! מרוכבים חדשים, דרך רוכבים עירוניים ורוכבי תיור, ועד לרוכבים עם מגבלות פיזיות או כאלה שפשוט מחפשים נוחות וטכנולוגיה. כעת ה-e-Clutch פונה גם למי שרוצה להינות מכל העולמות.


    ומה עם חווית הרכיבה "הטהורה"? ה-e-Clutch במיוחד מנסה לגשר על הפער הזה, ומציע פתרון ששומר על מעורבות הרוכב בבחירת ההילוכים.


    לסיכום, גזגזים:

    שוק האופנועים עם טכנולוגיות גיר מתקדמות ב-2025 הוא מגוון ומרתק מתמיד. מה-DCT המבוסס והמוכח של הונדה, דרך ה-e-Clutch החדשני שלה שמציע פשרה חכמה, ה-Y-AMT המבטיח של ימאהה, ה-ASA של ב.מ.וו, ועד ל-CVT המשופרים בקטנועים – יש לכל רוכב מה לחפש. בין אם אתם רוצים אוטומט מלא, או רק סיוע חכם לקלאץ' הידני, הטכנולוגיה לא קופאת על שמריה והיא מציעה פתרונות שמשלבים נוחות, ביצועים והנאה מרכיבה.


    עד הפעם הבאה, רכבו בזהירות ובהנאה!